niedziela, 14 lipca 2013

LO, Technikum czy Zeta?

Hej! Choć pewnie większość tegorocznych absolwentów gimnazjum wybrało już szkołę do której zacznie uczęszczać od września, to mimo to, dzisiaj przeanalizuję, która szkoła jest lepsza i ogólnie je jakby prześwietlę ;)
Tak na prawdę i LO i Technikum i Zawodówka ma swoje plusy i minusy. Czasem większe, czasem mniejsze.  Zauważyłam, że przy wyborze danej szkoły ludzie zazwyczaj kierują się stereotypami.
Większość wybiera licea profilowane lub zwykły ogólniak, gdyż w wieku 16 lat, tak na prawdę nie wie się co chce się robić, a ta szkoła daje możliwość 3-letniej nauki i porządnego przygotowania się do matury, a potem studiowania, gdy tą maturę się zda. W między czasie na pewno będziemy już wiedzieli, co chcemy robić w przyszłości i na jakie studia się wybierzemy.
 Technikum, do którego uczęszczam jest moim zdaniem najtrudniejszą ze szkół, gdyż uczymy się przedmiotów zawodowych jak i tych ogólnych, plus do tego dochodzą co najmniej 3 przedmioty rozszerzone, które będziemy pisać na maturze. Oczywiście matura nie jest obowiązkowa. Tutaj wybierają się osoby, które wiedzą, co chcą robić, mają określony cel i pasjonują się czymś.
 Zasadnicza Szkoła Zawodowa, jest dla większości osób jedną z najgorszych szkół, ale jest to tylko głupi stereotyp. Ta szkoła w żaden sposób nie jest gorsza, jedynie po niej nie będziemy mieli wykształcenia średniego, a zawodowe. Dlatego też uczęszcza tu zazwyczaj młodzież, która wie, że chce pracować w danym zawodzie, albo chcę szybko zarobić, ma kłopoty finansowe lub po prostu kłopoty z nauką, albo też jest zwyczajnie leniwa. No właśnie... wielu osobom wydaje się, że w zawodówce jest łatwo. Niestety nic bardziej mylnego. Nie dość, że trzeba pracować po 6-8 godzin na praktykach 2 dni w tygodniu, a nawet w sobotę, czyli 3, to na dodatek odbywają się normalne lekcje 3 razy w tygodniu, co prawda możliwe, że jest odrobinę łatwiej, w co bym tak nie wierzyła, gdyż w mojej szkole zawodówka ma identyczne książki.
Jedynie nie ma tego nacisku na maturę, brak rozszerzeń i jeden język obcy, a tak to są te same przedmioty co w LO i Technikum i też trzeba się uczyć, także osoby, które myślą, że zawodówka to taki haj lajf, to się niestety mylą, a wiem bo sama miałam tydzień praktyk w te wakacje na fryzjerkę i uznałam, że jednak nie będę się przepisywać, zostaje w Technikum, wolę się uczyć niż pracować :D
Na pewno wielkim plusem tej szkoły jest to, że można z niej wyjść z konkretnym fachem w ręku i nie bać się o swoją przyszłość, także jeśli masz wątpliwości, czy wybrać LO, czy zetę, to zdecydowanie wybierz SZKOŁĘ ZAWODOWĄ. A jeśli chodzi o maturę, to zawsze można w między czasie pójść do Technikum, bądź LO uzupełniającego i ją sobie wyrobić, to żaden problem! Szkoła ta na prawdę nie zamyka Wam drogi do dalszej edukacji... cała reszta to tylko stereotypy. Poza tym jeśli ktoś ma większe ambicję, a zarazem chcę mieć zawód, to polecam Wyższą Szkołę Zawodową.
Podsumowując: Uważam, że każda z tych szkół jest w pewnym sensie dobrym wyborem, natomiast warto ten wybór przemyśleć, aby potem nie rezygnować i się nie przenosić na inny profil.
No i oczywiście to nie jest tak, że szkoła którą wybierzesz zadecyduję o Twojej przyszłości, zresztą na pewno nie w przypadku Liceum, gdyż musisz podjąć studia i to one będą decydowały o Twojej przyszłej pracy, a nie profil na którym jesteś, bo to jedynie dodatek, zachęcenie aby uczniowie wybrali LO, co innego w przypadku Technikum i zawodówki, gdzie wybór trzeba przemyśleć, bo jednak w tych szkołach uczysz się konkretnego zawodu.

A Wy w jakiej szkole średniej jesteście lub gdzie się wybieracie?

14 komentarzy:

  1. Wybieram się od września do technikum. Technik hotelarz :)
    Wiem, że będzie ciężko, ale bardzo cieszę się, że się dostałem..
    mlwdragon.blogspot.com
    historiaadam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo to tak samo jak ja, tez jestem hotelarzem :)
      Powodzenia zyczę ;))

      Usuń
  2. Według mnie najlepsze technikum :) Ja teraz zawaliłam jeden rok w liceum, więc idę ponownie do pierwszej klasy, tylko, że właśnie do technikum fryzjerskiego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szczerze.... nie polecam Ci technikum fryzjerskiego, o wiele lepsza jest zawodowka o tym profilu, gdyz wiecej sie nauczysz i poznasz tą pracę od podszewki w koncu masz praktyki w prawdziwym salonie, a nie tylko w szkolnej pracowni... :)

      Usuń
  3. Ja na razie nie myślę nad tym :)
    A blog baardzo fajny i boski nagłówek ;p
    Będę wpadać !

    be-yourself-fashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja na pewno idę do LO, nie wiem jeszcze tylko na jaki profil... Chyba językowy (międzynarodowy) albo human.
    Ładny szablon :)
    www.firefrosted.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo fajny i ciekawy blog ,co prawda już postanowiłąm ,ze idę do LO ,ale przydała sie ta wiedza na przyszłośc

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja idę właśnie do liceum. Nie mam pojęcia kim chcę być w przyszłości, więc to da mi jeszcze trochę czasu na zastanowienie przynajmniej ;> Ale zgadzam się, że jeśli ktoś wie, w czym się sprawdzi lub co chce robić to technikum/zawodówka to dobra opcja.

    http://namalujswojswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Hmm ja mam dopiero 13 alt, ale radziłabym ci iść do technikum. Uczysz się w nim na konkretny zawód. Po nim masz wykształcenie średnie, skończoną maturę. Po technikum też możesz jeszcze iść na studia :)
    clauudiaa--rose.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja już mam wybrane liceum, do którego chodziły moje dwie siostry, bo jest bardzo dobre i mi się nawet podoba. Znaczy się jak dostanę dobrą ilość pkt na spr. gimnazjalisty :D

    Skom? http://kawiarenka-balladyny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja chodzę do zawodówki gastronomicznej i nie jest tak łatwo jak na początku myślałam bo nauczyciele kładą straszny nacisk na egzamin zawodowy. Ale mimo wszystko ciesze się że wybrałam tą szkołę. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja chodzę do Liceum Ogólnokształcącego profilowanego. Wybrałam profil humanistyczny i wbrew pozorom nie jest wcale łatwo. Jednak nie żałuje wyboru. Do Technikum poszła moja bliska kuzynka i z jej opowiadań wnioskuję że ma tam dużo nauki z(podstawowych przedmiotów) jak i z zawodowych.

    OdpowiedzUsuń
  11. jestem w liceum o profilu językowym. obecnie nie ma już czegoś takiego, jak LO.

    OdpowiedzUsuń

-Jeżeli dodajesz komentarz, to mam nadzieję, że przeczytałeś całą notkę.
-Komentarzami typu "fajny blog" - SPAMUJESZ!
-Jeśli Twój komentarz będzie posiadał więcej niż 4 słowa, na pewno się zrewanżuje !:)

Pozdrawiam:)